wat is compassie?

Onderzoek heeft aangetoond dat zelfcompassie het emotionele welzijn sterk bevordert. Zelfcompassie kan geluksgevoelens oproepen, angstgevoelens en depressies verminderen en ons helpen diëten of trainingsprogramma's vol te houden.

pijn en weerstand

Als we tegen (emotionele) pijn vechten, kunnen we daarin verstrikt raken. De gevoelens in ons verstarren dan – en daarmee verstarren we zelf. Alles wordt anders als we met compassie openstaan voor onze emotionele pijn, en onszelf niet langer bekritiseren of aanklagen. Eén ogenblik waarin we liefdevol en meevoelend met onszelf omgaan, kan de hele dag veranderen. En daarvan profiteren we niet alleen zelf, maar anderen ook!

acceptatie

Er is een nieuwe manier om met pijn om te gaan; acceptatie. In een compassietraining onderzoekt u op weg naar acceptatie uw:

  • afweer
  • nieuwsgierigheid
  • tolerantie
  • vermogen om toe te laten
  • vermogen om te wennen

Een training compassie leert u te reageren met goedheid en compassie wanneer u lijdt, faalt of uzelf ontoereikend voelt. Ervaar hoe u compassie kunt voelen en liefde kunt geven op het moment dat u die het meest nodig hebt.

de training

Mindful leven & werken verzorgt de achtwekentraining MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living) die gebaseerd is op het boek van Erik van den Brink en Frits Koster: 'Compassievol leven, van Mindfulness tot Heartfulness'. Voor aanvang van de training is er een introductieavond. De training zelf bestaat uit acht wekelijkse lessen van ca. 2,5 uur. Thuis oefent u dagelijks nog 30 tot 60 minuten. Uw trainer is Peter Paanakker. Kijkt u voor de data en de kosten in de agenda.